به منظور نظام بخشي به فعاليت هاي ارزشيابي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وبا توجه به رويكردها ونگرش هاي نوين در تعليم وتربيت ، اصول زير تحت عنوان « اصول حاكم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي » تعيين مي شود:
1- جدايي ناپذيري ارزشيابي از فرايند ياددهي ـ يادگيري
ارزشيابي دانش آموزان بايد به عنوان بخش جدايي ناپذير فرآيند ياددهي – يادگيري ونه به عنوان نقطه پاياني آن تلقي شود .
2- استفاده از نتايج ارزشيابي در بهبود فرايند ياددهي ـ يادگيري و اصلاح برنامه ها وروشها
هدف غايي ارزشيابي ، اصلاح وبهبود فرآيند ياددهي _ يادگيري است ونتايج ارزشيابي ها بايد در اصلاح برنامه ها وروشها مورد استفاده قرار گيرد.
3- هماهنگي ميان هدف ها، محتوا، روش هاي ياددهي- يادگيري و فرايند ارزشيابي
درارزشيابي بايد تناسب و هماهنگي بين هدف ها، محتوا و روش هاي ياد دهي - يادگيري مربوط به هر درس مورد توجه قرار گيرد.
4- توجه به آمادگي دانش آموزان
در طراحي و اجراي انواع برنامه هاي ارزشيابي بايد به آمادگي هاي جسمي، عقلي، عاطفي و رواني دانش آموزان توجه شود.
5- توجه به رشد همه جانبه دانش آموزان
در ارزشيابي بايد به جنبه هاي مختلف رشد بدني، عقلي، عاطفي، اجتماعي، اخلاقي و حركتي دانش آموزان توجه شود.
6- توجه همه جانبه به دانش ها، نگرش ها و مهارتها
در ارزشيابي، متناسب با محتواي آموزش وپرورش بايد به حيطه دانش ها، نگرش ها و مهارت هاي دانش آموزان توجه شود.
7- توجه به ارزشيابي دانش آموز از يادگيري هاي خود (خودارزشيابي)
در ارزشيابي بايد شرايطي فراهم شود كه دانش آموز نيز بتواند از يادگيريها و عملكرد هاي خود و ديگر دانش آموزان ارزشيابي كند.
8- ارزشيابي ازفعاليتهاي گروهي
درنظام ارزشيابي،علاوه برارزشيابي فردي، بايد از فعاليتهاي گروهي نيز ارزشيابي به عمل آيد.
9- توجه به فرآيندهاي فكري منتهي به توليد پاسخ
درارزشيابي بايد علاوه بر پاسخ نهايي، به فرآيندي كه منجر به توليد پاسخ شده است توجه كرد.
10- «تأكيد بر نوآوري و خلاقيت»
درارزشيابي بايد با تأكيد بر روش حل مسأله، زمينه رشد و شكوفايي دانش آموزان را فراهم كرد.
11- تنوع روش ها و ابزارهاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي
با توجه به اهداف ،ماهيت ونوع موارد ارزشيابي ، از انواع مختلف روش ها و ابزارهاي ارزشيابي(مانندپرسشهاي شفاهي،آزمون هاي عملي،انواع پرسشهاي عيني و انشايي ، روش هاي مشاهده رفتار، پوشه هاي مجموعه كار ، ارايه مقالات وطرح ها، گزارش مربوط به فعاليت هاي تحقيقاتي، ارزشيابي عملكردي،ارزشيابي مستمر، انواع دست ساخته ها، روش خودسنجي و...) استفاده مي شود.
12- استفاده از انواع ارزشيابي
در فرآيند ياددهي- يادگيري لازم است با توجه به هدف ها، محتوا و روش هاي تدريس از انواع ارزشيابي ها (از قبيل تشخيصي، تكويني، مجموعي، هنجار مرجع، هدف مرجع، دروني، بيروني، ملي و...) استفاده شود.
13- استقلال مدرسه و معلم در فرايند ارزشيابي
در فرايند ارزشيابي بايد استقلال مدرسه و معلم در چارچوب سياستهاي كلي آموزش و پرورش حفظ شود.
14- اصل رعايت قواعد اخلاقي و انساني در ارزشيابي
به موجب اين اصل ، ارزشيابي بايد به گونه اي ساماندهي واجرا شود كه موجب خدشه دار شدن حقوق ،تعاملات انساني ، اعتماد به نفس و سلامت رواني دانش آموز يا معلم نگردد.
15- اصل توجه به تفاوت هاي فردي
در انجام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي مي بايست به تفاوت هاي فردي دانش آموزان توجه شود .
16- ضرورت هماهنگي در تحقق اصول ارزشيابي
در به كار گيري اصول فوق الذكر بايد ميان سازمان ها، مراكز ، ادارات، واحدها و ساير بخش هاي مسئول ارزشيابي در مورد روشها ، ابزارها، معيارها و برنامه هاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، تعهدو هماهنگي كامل وجود داشته باشد.
|